• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Privacyverklaring
  • start
  • Droogbak 1A

    Afbeelding uit: maart 2012.
    Afbeelding uit: 1890.
    Afbeelding uit: januari 2013.
    Afbeelding uit: maart 2012.
    Afbeelding uit: september 2014.
    Afbeelding uit: maart 2012. Achterzijde.
    Afbeelding uit: maart 2012. Noordelijke zijgevel.
    Afbeelding uit: januari 2013.
    Afbeelding uit: circa 1885. Links, voor het kantoorgebouw, een tramremise van de AOM. Rechts het tijdelijke station Westerdok (1878-1889).
Bron afbeelding: SAA, bestand 010003012490.
    Afbeelding uit: juni 2022. Het fries boven de hoofdingang.
    Afbeelding uit: januari 2022. Beeldhouwwerk boven de hoofdingang, onder meer putti en spoorwegsymbolen.
    Afbeelding uit: juni 2022. Detail van de gevel aan de Nieuwe Westerdokstraat.

    Het voormalige administratiegebouw van de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij, een van de voorlopers van de NS. De HIJSM kwam over van de Oudezijds Voorburgwal.

    Het gebouw is 55 meter breed en 50 meter diep. Het is opgetrokken rond een binnenplaats. Het beeldhouwwerk (friezen met allegorische voorstellingen van het spoorwegwezen) werd geleverd door de firma Van den Bossche en Crevels.

    Posthumus Meyjes tekende alleen de buitengevels. Het overige ontwerpwerk werd geleverd door D.A.N. Margadant (1849-1915). Beiden werkten voor de HIJSM.

    Het Nieuws van den Dag schreef in december 1884:

    Moge spoedig de herleving van den bloei van handel, scheepvaart en nijverheid, den toestand van malaise, waaronder zij thans helaas! nog gebukt gaan, niet alleen vervangen, maar weldra zóo in omvang toenemen, dat, bij de daarmede gepaard gaande vermeerdering van het personen- en goederenvervoer, dit ook op den toenemenden bloei onzer oudste Spoorwegmaatschappij van dien gunstigen invloed moge zijn, dat zij zich weldra gedrongen gevoele de lokalen, die zij nu nog missen kan en daarom verhuurt, zelve te betrekken.

    In 1921 verliet de spoorwegmaatschappij het gebouw. Het personeel werd naar een nieuw hoofdkantoor in Utrecht verplaatst, waar het bedrijf min of meer gefuseerd was met de Staatsspoorwegen tot Nederlandsche Spoorwegen. Het gebouw aan het Droogbak kwam in handen van het rijk, dat er diverse diensten en de Amsterdamse Raad van Arbeid in onder bracht.

      Droogbak 1A

      Datering:
      1882-1884
      Ontwerp:
      Posthumus Meyjes sr., C.B. & D.A.N. Margadant
      Bouwstijl:
      Neorenaissance XIXB
      Oorsponkelijke functie:
      Kantoor
      Status:
      Rijksmonument (518416)
      Bronnen & links:
      Laatste wijziging:
      mei 2018

      Er zijn 67 afbeeldingen in de beeldbank van het Stadsarchief die gerelateerd zijn aan dit adres.

      Toon afbeeldingen Stadsarchief (67)

      Zoeken