In enkele fases gebouwd pand voor het autohandel- en garagebedrijf v/h C.L. de Groot. Op de begane grond van het hoge deel huist nu autoverhuurder Europcar.
De Overtoom ontwikkelde zich vanaf het einde van de 19de eeuw tot een belangrijke uitvalsweg. Voor automobiel-gerelateerde bedrijven was het daarom een aantrekkelijke locatie. De Groot was de Ford-dealer van Amsterdam.
De rechter helft van het lagere deel was het eerst gereed, vermoedelijk rond het midden van de jaren 1920. De linker helft en het hoge deel volgden later, het hoge in 1927/1928.
Het hoge deel werd de eerste garage in Amsterdam met meerdere verdiepingen. De vier onderste bouwlagen dienden als stalling; de werkplaats, zes meter hoog, was op de vierde verdieping. Via de toegang in het midden konden auto's de centrale liften bereiken die naar de verdiepingen gingen. Op de begane grond van het hoge deel kwamen aan de straatkant twee showrooms.
Ook in het lagere deel was op de begane grond een showroom. Daarboven kwamen woningen.
Achter de voorste delen kwam op het binnenterrein een flinke eenlaagse garage.
Het bedrijf nam in 1934 de naam Riva aan, Reparatie Inrichting van Automobielen. Het verliet het pand aan de Overtoom in 1987. Vanaf 1988 zat hier veilinghuis De Zon, dat overkwam van Singel 118. Na een faillissement in 1993 maakte het bedrijf een doorstart als De Nieuwe Zon. Ook het veilinghuis vertrok (naar Diemen); nu zit op de begane grond een autoverhuurder.
Architect Harmen van Jaarsveld jr. (Den Haag 1876 - Laren NH 1939), zoon van een gelijknamige aannemer, ontwierp in Amsterdam naast deze garage onder meer enkele huizen aan de Linnaeusparkweg (1910), een rijtje woningen in de Eerste Helmersstraat (1910), een bedrijfshal voor de firma Jonker op het Bickerseiland (1925), en woningbouw aan Olympiaweg/Herculesstraat (1931). Hij was behalve architect ook leraar bouwkunde.
In het vakblad Het Bouwbedrijf werd in 1927 de indeling van de begane grond opgesomd:
Het geheel is ruim 3000 m² groot en bevat op den beganegrond: drie showrooms, een ruimte voor verkoop van motoren met een daarachter gelegen magazijn, twee inritten (een voor vracht-auto’s en een voor gewone wagens), directeurskamer met wachtkamer, een portiersloge, trapruimten, wachtkamer voor chauffeurs, de stalruimte, een werkplaats voor reparaties, een overdekte waschplaats, toiletten en een open plaats. De middenruimte is bestemd voor de grootere vrachtwagens, terwijl rondom boxen gemaakt zijn [..]
Overtoom 197-205
Er zijn 27 afbeeldingen in de beeldbank van het Stadsarchief die gerelateerd zijn aan dit adres.