• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Monumenten
  • - - - - - - -
  • Quizzen
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Doneren
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: december 1849. Een editie van het Algemeen Handelsblad, met rechtsboven de stempels die aangaven dat de belastingen betaald waren.
    Afbeelding uit: juni 1869. Bericht van de uitgever van het Algemeen Handelsblad aan de lezers, vlak voor de afschaffing van het dagbladzegel.
    Afbeelding uit: circa 1880. Reclamemateriaal voor Het Nieuws van den Dag. Collectie Allard Pierson.

    Kranten

    In de eerste decennia van de negentiende eeuw waren kranten in Nederland peperduur en daardoor alleen betaalbaar voor een klein publiek. Dat kwam door het dagbladzegel, een stevige belasting op krantenpapier die nog onder Napoleon was ingevoerd. De Franse dictator was niet gediend van onwelgevallige geluiden, en koning Willem I vond die rust later ook wel prettig. Het duurde tot 1869 voordat liberale geesten de belasting afgeschaft kregen.

    Al snel verschenen er meer kranten, op een groter formaat, met meer pagina's, vaker per week en aanzienlijk goedkoper.

    De Nieuwezijds Voorburgwal ontwikkelde zich vanaf ongeveer 1900 tot dƩ krantenstraat van Amsterdam, en zelfs van heel Nederland. Vrijwel alle belangrijke kranten waren hier gevestigd, met redactie en drukkerij. Naar het Londense voorbeeld werd de straat ook wel Fleet Street genoemd.

    Factoren die in meer- of mindere mate een rol speelden bij die ontwikkeling:
    - centraal gelegen in de stad: gunstig voor verspreiding onder abonnees en voor de losse verkoop;
    - brede straat, destijds nog goed bereikbaar: gunstig voor de aanvoer van papier en voor de distributie;
    - nabijheid van het Centraal Station: gunstig voor de distributie buiten de stad;
    - nabijheid van het hoofdpostkantoor: telegrammen via de Rijkstelegraaf konden snel bij de redacties komen;
    - nabijheid van nieuwsbronnen zoals de diverse beurzen op het Damrak.

    Kranten waren vaak het orgaan van een maatschappelijke zuil. Die vonden het belangrijk om zich te laten zien in de stad.

    Kranten aan de Nieuwezijds:
    - 56-60: De Standaard; vanaf 1945 Trouw;
    - 67: De Tijd;
    - 225: eerst Het Nieuws van den Dag, vanaf 1930 de Telegraaf;
    - 234-240: Algemeen Handelsblad;
    - 278-280: Reuter's Telegram Compagnie (persbureau);
    - 325-335: Het Nieuwsblad voor Nederland. In 1948 kwam hier de Volkskrant;
    - 361-365: De Courant.

    Het socialistische dagblad Het Volk zat vanaf 1900 op de Geldersekade.

    Vanaf de jaren 1960 verlieten de kranten het centrum. Belangrijke redenen daarvoor waren bereikbaarheidsproblemen en gebrek aan ruimte voor uitbreiding.

    Alle thema's

    Bronnen & links:
    • F. van de Poll: De modernisering van het krantenbedrijf; vier voormalige dagbladvestigingen aan de Nieuwe Zijds Voorburgwal. Jaarboek Monumentenzorg 1994.
    Laatste wijziging:
    mei 2024