• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Privacyverklaring
  • start
  • Stationspostgebouw, Oosterdokskade

    Afbeelding uit: juni 2005.
    Afbeelding uit: maart 2002. Voorgevel van het expeditiegebouw.
    Afbeelding uit: maart 2002.
    Afbeelding uit: maart 2002. Onder de lange luifel was de ingang van de fietsenstalling.
    Afbeelding uit: november 1983. Postsorteerders aan het werk.
    Afbeelding uit: maart 1961.
    Afbeelding uit: september 2010. Tijdens de sloop.

    Het stationspostgebouw op het Oosterdokseiland werd gebouwd tussen 1960 en 1968. In het eerste decennium van de 21e eeuw werd het complex gesloopt: de PTT had er in jaren '90 voor gekozen om post niet meer per trein te vervoeren, waardoor het over de weg moeilijk te bereiken gebouw overbodig werd. De laatste posttrein vertrok in mei 1997.

    Het complex bestond uit drie delen: lage expeditiehallen aan het spoor (gereed 1965), het iets hogere briefpostgebouw (1966, waar je ook 's avonds nog je post kon afgeven), en het pakketpostgebouw, 55 meter hoog en gereed in 1968. In dat laatste gebouw heeft het Stedelijk Museum nog een tijdje onderdak gevonden toen het eigen gebouw verbouwd werd.

    Het complex verving onder meer het oude pakketpostgebouw naast CS uit 1922, dat de gestegen hoeveelheid post niet meer aankon.

    Oorspronkelijk adres: Oosterdokskade 3-5. Opgenomen in de Amsterdamse top-100 naoorlogse architectuur.

      Stationspostgebouw. Oosterdokskade

      Datering:
      1965-1968
      Ontwerp:
      Elling, P.J.
      Bouwstijl:
      Functionalisme
      Oorsponkelijke functie:
      Postkantoor
      Status:
      Gesloopt, 2010
      Bronnen & links:
      Laatste wijziging:
      maart 2017

      Zoeken