• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Monumenten
  • - - - - - - -
  • Quizzen
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Doneren
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: januari 2015.
    Afbeelding uit: januari 2015.
    Afbeelding uit: januari 2015.
    Afbeelding uit: februari 2021. Tussen de bruggen is in de verte het gevleugelde wiel te zien, het embleem van de spoorwegen, op de oudste overkapping van CS.
    Afbeelding uit: januari 2015. De stalen bruggen werden geleverd door de N.V. F. Kloos & Zonen's Werkplaatsen uit Kinderdijk.
    Afbeelding uit: januari 2015. Het restant van het vleugelgebouw van Van Gendt.
    Afbeelding uit: mei 1894. Het oorspronkelijke viaduct, met aan weerszijden de vleugelgebouwen.
    Afbeelding uit: december 2015.
    Afbeelding uit: maart 2023.
    Afbeelding uit: september 2017.
    Afbeelding uit: maart 1877. De aanleg van de oorspronkelijke bruggen en viaducten.
Bron afbeelding: Stadsarchief.
    Afbeelding uit: november 1895. Het oorspronkelijke viaduct.
    Afbeelding uit: 1915. De bouw van het nieuwe viaduct.
Bron afbeelding: Stadsarchief.
    Afbeelding uit: december 1940. Collectie NS / Het Utrechts Archief, cat.nr 155219.

    Het Oostelijk Viaduct: vier stalen spoorbruggen en -viaducten over de Oostertoegang. Ze bieden treinen toegang tot het Centraal Station.

    De Oostertoegang is het water dat tussen het Stationseiland en het Oosterdokseiland ligt, tussen Open Havenfront en het IJ. De doorvaart moest stadswateren als de Geldersekade en het Damrak bereikbaar houden voor scheepvaart van en naar het IJ. Aan de andere kant van het Stationseiland kwam de Westertoegang, met een soortgelijke functie.

    Oorspronkelijk, bij de bouw van CS, lagen hier drie spoorbruggen. In 1917 werden die vervangen door de vier stalen bruggen die er nu nog liggen, elk met twee sporen. In 1924 kwam er aan de noordkant een vijfde stalen brug bij; die is in 1996 vervangen door een betonnen brug.

    De bruggen uit 1917 zijn gemaakt door de firma Kloos & Zonen uit Kinderdijk.

    Aan de zuidzijde heeft tussen 1966 en 2004 ook nog een betonnen viaduct gelegen. Bij de sloop daarvan werd een restant van een van de negentiende-eeuwse vleugelgebouwen weer zichtbaar. Architect A.L. van Gendt had in de jaren 1870 vier concave aanbouwen ontworpen, ƩƩn op elke hoek van het viaduct. Ze waren versierd met gebeeldhouwde leeuwen, de helaas verdwenen 'spoorleeuwen'.

    Het gemeentebestuur gaf in 2017 aan 87 spoorbruggen een naam. Dit werd de Oostertoegangsspoorbrug.

    Aan de noordkant is de Oostertoegang tegenwoordig afgesloten voor scheepvaart, door de zeer lage brug 486. Tussen 1932 en 2001 lag daar een hefbrug. Die is herbouwd in de nieuwe woonwijk Houthavens.

    Spoorbeheerder ProRail begon in 2024 met de vervanging van de vier stalen bruggen en de resterende betonnen brug. Ze zouden verouderd en versleten zijn. Tot en met 2028 wordt er elk jaar ƩƩn brug vervangen, te beginnen met de betonnen brug.

      Spoorviaduct Oostertoegang. Oosterdokskade

      Datering:
      1877 / 1917
      Ontwerp:
      Gendt, A.L. van / H.IJ.S.M.
      Bouwstijl:
      Oorsponkelijke functie:
      Brug en viaduct
      Status:
      Bronnen & links:
      Laatste wijziging:
      mei 2025