• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Monumenten
  • - - - - - - -
  • Quizzen
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Doneren
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: augustus 2020.
    Afbeelding uit: juli 2025.
    Afbeelding uit: juli 2025.
    Afbeelding uit: juli 2025.
    Afbeelding uit: juli 2025.
    Afbeelding uit: juli 2025.
    Afbeelding uit: juli 2023. Silhouet van een pelikaan.
    Afbeelding uit: juli 2025.

    Brug 277, de Pelikaanbrug: een ophaalbrug voor voetgangers en fietsers in de Overhaalsgang over de Nieuwe Vaart voor de Kleine Wittenburgerstraat. De bovenbouw is van staal, pijlers en brugdek (val) zijn van beton.

    De brug was bedoeld om het Entrepotdok, de Kadijken en de Oostelijke Eilanden beter te verbinden. Tot dan waren de Kattenburgerbrug bij het Scheepvaartmuseum en de Dageraadbrug bij molen De Gooyer de enige plekken waar men dit deel van de Nieuwe Vaart over kon steken. De buurten ondergingen destijds een transformatie: veel bedrijvigheid verdween en er kwamen nieuwe woningen voor in de plaats. Om de buurten beter te ontsluiten werd een reeks bruggen gebouwd: behalve deze waren dat de Nijlpaardenbrug (nr. 1907, bij Artis over het Entrepotdok, de Ezelsbrug (nr. 1904, over de Wittenburgervaart), en de Witte Katbrug (nr. 1914, over de Kattenburgervaart).

    Op een foto uit oktober 1984 is het plaatsen te zien van een van de balanspriemen, de horizontale onderdelen waaraan ballast en brugdek hangen. De brug zal niet lang daarna zijn opengesteld voor het publiek.

    De brug is vernoemd naar het nabijgelegen pakhuis d' Peliekaan, dat weer vernoemd is naar een verdwenen scheepswerf. De dierennaam sluit aan bij die van de andere bruggen in de reeks.

    De naam Overhaalsgang herinnert nog aan het pontveer dat ooit in het verlengde van de gang lag. In 1907 kwam daar een houten dam met keersluis. De plaatsing van de sluis, niet in het midden van de vaart, bepaalde de plaatsing van het beweegbare deel van de brug. De kering had een functie bij de verversing van het water in de grachten. Tegenwoordig staan de deuren permanent open. De houten damwand werd in 1995 vervangen door een walmuur.

      Pelikaanbrug. Overhaalsgang

      Datering:
      1985
      Ontwerp:
      Openbare Werken (D.L. Sterenberg)
      Bouwstijl:
      Oorsponkelijke functie:
      Brug
      Status:
      Bronnen & links:
      Laatste wijziging:
      juli 2025