Brug 29, de Koningssluis: vaste plaatbrug van staal en beton over de Herengracht, tussen Koningsplein en Leidsestraat. In 1921 door Piet Kramer verbouwd. Mooie smeedijzeren balustrade.
Het beeldhouwwerk werd ontworpen door Hildo Krop.
De gemeente besloot in 1916 tot verbreding van de drie bruggen in de Leidsestraat. Enkele jaren eerder was een plan afgeketst om de hele route tussen Koningsplein en Leidseplein te verbreden, van 12 naar 25 meter, waarvoor de huizen aan ƩƩn kant van de Leidsestraat afgebroken zouden moeten worden. Dat zou nodig zijn om het toenemende verkeer op te vangen, aldus het gemeentebestuur.
Met de verbreding van de bruggen naar zo'n 23 meter werd de veiligheid van in- en uitstappende trampassagiers sterk verbeterd. Eerder was dat met succes gebeurd in de Utrechtsestraat. De Koningssluis was al redelijk breed zodat er slechts enkele meters bij kwamen.
Door materiaalschaarste als gevolg van de wereldoorlog werd het werk uitgesteld. In 1921 werd uiteindelijk begonnen, in 1922 waren de bruggen gereed. Opmerkelijk is dat het leveren van de smeedijzeren brugleuningen aan een Duits bedrijf werd gegund, dat aanzienlijk goedkoper kon leveren dan Amsterdamse smeden.
Voorgangers: in 1875 werd een stenen wulfbrug vervangen door een lagere en vlakkere versie. Die werd in 1903 versterkt om de elektrische tram te kunnen dragen. In 1907 werd de brug aan de zuidoostkant flink verbreed, bijna een verdubbeling ten opzichte van de vorige uitvoering.
Koningssluis. Koningsplein
Er zijn 15 afbeeldingen in de beeldbank van het Stadsarchief die gerelateerd zijn aan dit adres.