• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Monumenten
  • - - - - - - -
  • Quizzen
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Doneren
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: december 2014. De twee hallen met op de voorgrond het lagere installatiegebouw.
    Afbeelding uit: augustus 2018. Na de sloop van de noordoostelijke loods.
    Afbeelding uit: december 2014. Het blauwe gevaarte is een deel van de kraanbaan uit 1975.
    Afbeelding uit: juni 2005. Het montagegebouw (1975-2006), met de blauwe kraanbaan en de zuilen van het hefportaal in oorspronkelijke setting.
    Afbeelding uit: januari 2019. De resterende hal gezien vanaf Wittenburg.
    Afbeelding uit: juli 2016.
    Afbeelding uit: augustus 1986. Linksachter staat een van de hallen, nog met aanbouw aan de noordkant.
    Afbeelding uit: september 2010. De kraanbaanportalen (kraanbokken).
    Afbeelding uit: januari 2019. De kraanbaanportalen.
    Afbeelding uit: juli 2022.
    Afbeelding uit: januari 2020. Situatie januari 2020: ontdaan van gevels.
    Afbeelding uit: januari 2020. Situatie januari 2020: ontdaan van gevels.
    Afbeelding uit: maart 2020.
    Afbeelding uit: januari 2021.
    Afbeelding uit: juli 2022. Situatie juli 2022.
    Afbeelding uit: juli 2023. Situatie juli 2023.
    Afbeelding uit: januari 2024. De nieuwe kade.
    Afbeelding uit: maart 2024. Aan de waterkant.

    Oorspronkelijk waren dit twee grote, hoge hallen, gebouwd in 1929 en 1939 in opdracht van machinefabriek Werkspoor voor de fabricage van dieselmotoren. Eén van de hallen is in 2018 afgebroken. Eerder waren op deze plek hellingen van scheepwerf NSM, die in de jaren 1920 naar Noord verhuisde.

    Het resterende gebouw heeft een stalen constructie met bakstenen wanden. Het bureau Langhout, huisarchitect van Werkspoor, gaf beide hallen zgn. plofdaken: bij een ontploffing zou de dakconstructie de muren bijeen houden.

    De eerste hal werd aanvankelijk aangeduid als Groote Stelplaats, later als Stelplaats 3. Dat is het overgebleven gebouw. In 1939 volgde een uitbreiding aan de noordoostzijde.

    De westgevel van de oude hal, aan het water, kon open: met een verlengde kraanbaan konden scheepsmotoren van en op schepen geladen worden.

    In 1973 werd het complex aan de zuidkant uitgebreid met een installatiegebouw en een hal voor de montage en beproeving van een nieuw model dieselmotor, de TM620. De hal is in 2006 gesloopt, en het installatiegebouw in 2018. Alleen de blauwe kraanbaan annex hefportaal herinneren er nog aan.

    Begin jaren '90 werden de oude hallen 'ingepakt' met een metalen bekleding, wellicht enkel om cosmetische redenen. Ze waren destijds nog in gebruik bij Stork-Wärtsilä Diesel, opvolger van Werkspoor. Dat bedrijf verliet Oostenburg niet veel later.

    De oudste hal is sinds 2016 een gemeentelijk monument; de andere is in 2017/2018 gesloopt. Stadsdeel Centrum vond dat aanwijzing van beide hallen tot monument te veel financiële schade toe zou brengen aan de herontwikkeling van Oostenburg.

    Tegenwoordig wordt de resterende hal in het algemeen aangeduid als Werkspoorhal. Dat kan voor verwarring zorgen met de nabijgelegen Van Gendthallen, die ook wel Werkspoorhallen genoemd worden omdat ze immers ook voor Werkspoor gebouwd zijn. Daarom werd veelal de naam Langhouthallen gebruikt, tot voor kort ook op deze site.

    In de jaren 2010 begon de herontwikkeling van het voormalige industriegebied tot een buurt waar wonen overheerst. Er kwam een stedenbouwkundig plan van bureau Urhahn waarin deze hal een plek kreeg. Rond 2018 begon het daadwerkelijke bouwen.

    Dat jaar verkocht corporatie Stadgenoot (eigenaar sinds 2009) de hal aan projectontwikkelaar Vorm, die van plan was om er een "commerciële ontmoetingsplek van kathedrale afmetingen" van te maken. Dat plan werd niet uitgevoerd. Vorm verkocht het pand in 2024 aan een andere ontwikkelaar, Nedstede. Die wil het inrichten met enkele padelbanen.

    De hal kreeg op een zeker moment het adres Czaar Peterstraat 213, dat in de jaren 1970 toegewezen was aan het toen gebouwde kantoor van Werkspoor/Stork elders op het terrein. Dat kantoor is reeds lang verdwenen. Met de herontwikkeling van Oostenburg kreeg de hal het adres Oostenburgermiddenstraat 353. In de Czaar Peterstraat is ook vernummerd, waarbij tussen 211 en 215 geen 213 bestaat.

    Werkspoorhal. Oostenburgermiddenstraat 353

    Datering:
    1929 / 1939
    Ontwerp:
    Langhout, G.J. & A.J. Langhout
    Bouwstijl:
    Nieuwe zakelijkheid
    Oorsponkelijke functie:
    Fabriek
    Status:
    Gemeentelijk monument
    Bronnen & links:
    • De Werkspoorhallen op Oostenburg - verleden heden en toekomst. F. Koopman et. al., TU Delft 2015.
    • Verkoop aan Stadgenoot: Parool 12-1-2009, www.parool.nl/…
    • VORM maakt van Werkspoorhal op Oostenburg ontmoetingsplek. Nul20 15-10-2018, www.nul20.nl/…
    • Nieuw voorstel voor invulling Werkspoorhal Oostenburg: zes padelbanen en horeca. Parool 24-9-2024, www.parool.nl/…
    Laatste wijziging:
    maart 2025

    Er zijn 36 afbeeldingen in de beeldbank van het Stadsarchief die gerelateerd zijn aan dit adres.

    Toon afbeeldingen Stadsarchief (36)