• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Privacyverklaring
  • start
  • Van Musschenbroekstraat 2-32

    Afbeelding uit: juli 2011.
    Afbeelding uit: maart 2013. De zijgevel van het stalgebouw en later het busstation volgde de knik in de straat.
    Afbeelding uit: augustus 2017. Achterzijde.
    Afbeelding uit: augustus 2017. De muurschildering verwijst naar het busstation-verleden van het gebouw.

    Het woonblok van een complex van stallen, garages en woningen gebouwd voor expediteur Van Gend & Loos en autobusbedrijf Algemeene Transport Onderneming (ATO). Beide bedrijven waren dochter van de NS.

    De stallen werden in de jaren 1960 afgebroken; op de fundamenten werd een streekbusstation gebouwd van de N.B.M. (vanaf 1973 Centraal Nederland). Dat werd later verplaatst naar het Amstelstation.

    Voor zover ons bekend is dit het enige gebouw van architect Sybold van Ravesteyn (1889-1983) in Amsterdam. Van Ravesteyn was lid van de vernieuwende Groep '32 en werkte veel voor de spoorwegen: hij ontwierp onder meer diverse seinhuizen en ook een handvol stations. Het bekendst waren zijn Centraal Station van Utrecht (1935-1940, gesloopt) en dat van Rotterdam (1953-1957, ook afgebroken). Ook ontwierp hij de gebouwen van Diergaarde Blijdorp (1937-1940) en de benzinestations van Purfina (1935-1968).

    in 2019 is het blok gerenoveerd door de toenmalige eigenaar, Eigen Haard.

      Van Musschenbroekstraat 2-32

      Datering:
      1931
      Ontwerp:
      Ravesteyn, S. van
      Bouwstijl:
      Functionalisme
      Oorsponkelijke functie:
      Garage met bovenbewoning
      Status:
      Gemeentelijk monument
      Bronnen & links:
      Laatste wijziging:
      november 2020

      Er zijn 7 afbeeldingen in de beeldbank van het Stadsarchief die gerelateerd zijn aan dit adres.

      Toon afbeeldingen Stadsarchief (7)

      Zoeken