• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Privacyverklaring
  • start
  • Brug 276, De Ruijterkade

    Afbeelding uit: circa 1935. De brug op de oorspronkelijke locatie.
Bron afbeelding: SAA, bestand OSIM00004004402.
    Afbeelding uit: onbekend. De brug op de oorspronkelijke locatie, gezien vanaf het IJ.
Bron afbeelding: SAA, bestand 010009012595.
    Afbeelding uit: juli 1931. Het beweegbare deel van de brug was gemaakt op de werf van de Amsterdamse Droogdok Maatschappij, de ADM. Hier leggen drijvende bokken van de ADM het op de landhoofden.
Bron afbeelding: SAA, bestand OSIM00004004405.
    Afbeelding uit: juli 2021.
    Afbeelding uit: januari 2021. Op de nieuwe locatie.
    Afbeelding uit: januari 2021.
    Afbeelding uit: juli 2021.
    Afbeelding uit: januari 2021.
    Afbeelding uit: januari 2020.
    Afbeelding uit: maart 2020.
    Afbeelding uit: maart 2020. Het uit beton opgetrokken nieuwe brugwachtershuisje.
    Afbeelding uit: januari 2021.
    Afbeelding uit: januari 2021. Naast het huisje was oorspronkelijk een trap naar de waterkant, die alleen bedoeld was voor bevoegden. Vandaar de tekst "Geen toegang voor publiek" op het muurtje.
    Afbeelding uit: januari 2021. Smeedwerk ten behoeve van de (niet meer aanwezige) hekken.
    Afbeelding uit: juli 2021. Detail van de brugleuning. Op het stenen deel staat het oorspronkelijke bouwjaar, 1930.

    Brug 276, oorspronkelijk een stalen hefbrug in de De Ruijterkade over de Oostertoegang. Sinds 2020 ligt de brug tussen de Pontsteiger en het Karlskrona-eiland in de nieuwe woonwijk Houthavens, en heeft ze de naam Gevlebrug.

    De brug werd in 1931 in gebruik genomen, als eerste van de drie hefbruggen die Piet Kramer heeft ontworpen. De andere zijn de Kikkerbilsluis (Prins Hendrikkade, 1940) en de Omvalbrug (Spaklerweg, 1955). In 1995 werd de brug aangewezen als gemeentelijk monument.

    Dagblad Het Volk schreef in september 1931 over de brug:

    Ter gelegenheid van de ingebruikneming van de brug is het grootsche bouwwerk, dat het stadsbeeld ter plaatse in alle opzichten verfraait, met tal van vlaggetjes gepavoiseerd.
    De nieuwe brug kan ten behoeve van het scheepvaartverkeer met electrische kracht geheven worden en daartoe beschikt men bij deze brug over een contragewicht van niet minder dan 16.000 K.G.

    In 2001 moest ze wijken voor een herinrichting. De brugdelen werden opgeslagen. In 2019 werd begonnen met de herbouw op de nieuwe locatie. Het brugdek werd daarbij geheel vernieuwd, met een bredere rijweg. De brug kan niet meer open; de heftorens dienen enkel als lichtmasten - en als inspiratie voor andere bruggen in de Houthavens. Het herbouwde brugwachtershuisje gaat dienen als toegang tot een ondergrondse parkeergarage. Het werd daartoe aangepast naar ontwerp van architectenbureau Kerste-Meijer.

    De naam Gevlebrug verwijst naar de Zweedse stad Gävle, die ooit van belang was voor de Amsterdamse houthandel. De naam verwijst ook naar de Gevleweg, een straat die het gebied doorsneed toen de wijk nog daadwerkelijk een haven was.

      Brug 276. De Ruijterkade

      Datering:
      1931 / 2020
      Ontwerp:
      Publieke Werken (P.L. Kramer)
      Bouwstijl:
      Amsterdamse School
      Oorsponkelijke functie:
      Brug
      Status:
      Gemeentelijk monument. Gesloopt, 2001
      Bronnen & links:
      Laatste wijziging:
      januari 2021

      Zoeken