• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Monumenten
  • - - - - - - -
  • Quizzen
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Doneren
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: oktober 2011.
    Afbeelding uit: februari 2020.
    Afbeelding uit: september 2013. De aangrenzende hal en opslagruimte. Ze lopen door tot aan de Bilderdijkkade.
    Afbeelding uit: december 2021.
    Afbeelding uit: 1908.

    Dienstwoning bij de Westelijke Tramremise. De begane grond diende als kantoor voor de onder-inspecteur. Links van het huis werd gelijktijdig een lange hal gebouwd, hal 17. Daar is nu een winkelpassage in gemaakt.

    Tussen de dienstwoningen aan de Bilderdijkkade en hier in de Tollensstraat kwam een "magazijn voor wegdienst en lijnwerk" met erboven een schilders- en een timmermanswerkplaats.

    Eerste bewoners van de dienstwoning waren Adrianus Johannes Voet (Den Helder 1849 - Amsterdam 1918), zijn tweede vrouw Gerardina Kip (Velp 1847 - Amsterdam 1911) en hun kinderen uit eerdere huwelijken. Voet was als conducteur begonnen bij de AOM. Hij was hoofdconducteur toen de AOM in 1900 werd omgezet naar het gemeentelijke trambedrijf. Een jaar later werd hij onder-inspecteur. Dat was ook zijn functie toen hij in 1909 in deze dienstwoning kwam te wonen. In 1911 werd hij inspecteur; dat bleef hij tot zijn pensioen in 1916. Het gezin verhuisde toen naar een benedenwoning in de Tolstraat.

    Het pand werd in 2013 verworven door Stadsherstel.

    Tollensstraat 61, Hannie Dankbaarpassage 1-21

    Datering:
    1908
    Ontwerp:
    Publieke Werken
    Bouwstijl:
    Overgangsarchitectuur
    Oorsponkelijke functie:
    Dienstwoning
    Status:
    Rijksmonument (524823)
    Bronnen & links:
    • SAA: woningboeken, pensioenkaarten, bevolkingsregister.
    Laatste wijziging:
    november 2025