• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Monumenten
  • - - - - - - -
  • Quizzen
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Doneren
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: juli 2011.
    Afbeelding uit: juli 2011.
    Afbeelding uit: juli 2021.
    Afbeelding uit: oktober 1979.
    Afbeelding uit: februari 2016. Achterzijde.
    Afbeelding uit: circa 1916. Aan de waterkant hielp een gevelkraan bij het laden en lossen. Foto uit "G. van Arkel, architect Amsterdam. Uitgevoerde gebouwen, projecten enz.", een monografie uit 1917.
    Afbeelding uit: mei 2016. Geveldetails: getralied kelderraam; ijzeren muurbolders, vermoedelijk om een getakelde lading te fixeren; ijzeren regenpijp, in een uitsparing weggewerkt om beschadiging tijdens het takelen te voorkomen.
    Afbeelding uit: september 1913. Aanbestedingsadvertentie in het Algemeen Handelsblad.

    Pakhuis Koningin Emma, gebouwd voor de NV Vriesseveem. Sinds circa 1987 bedrijfsverzamelgebouw Y-Tech.

    Het was in Amsterdam het eerste pakhuis dat een volledige betonconstructie kreeg. In eerdere grote pakhuizen, zoals die van het gemeentelijk handelsentrepot, werd nog volop hout toegepast voor bijvoorbeeld balken en kapspanten. Hier was alles van gewapend beton en staal.

    Naast de constructie waren ook de aandacht voor efficiency, veiligheid en hygiƫne vernieuwend. Er waren stortkokers, glijbanen en een kraan aan de noordgevel om het werk te vergemakkelijken en te versnellen. Voor het personeel werd in het pand een wasgelegenheid gebouwd.

    Sommige bronnen noemen als architect S. van Heel. Het is ook goed mogelijk dat Van Arkel, die aan een ernstige ziekte leed, het werk liet doen door zijn medewerker H.J. Breman.

    Aan de waterkant staat het gebouw aan de Houthaven, en daarmee vrijwel direct aan het IJ. In de Van Diemenstraat lagen ten tijde van de bouw spoorwegrails, een aftakking van het emplacement op het Westerdokseiland. De pakhuizen aan de Van Diemenstraat waren daardoor zowel over land als over water uitstekend bereikbaar.

    Gemeentelijk monument sinds 2016. Oorspronkelijk huisnummer: 4-6.

      Koningin Emma. Van Diemenstraat 20-200

      Datering:
      1914
      Ontwerp:
      Arkel, G.A. van
      Bouwstijl:
      Invloed Berlage
      Oorsponkelijke functie:
      Pakhuis
      Status:
      Gemeentelijk monument
      Bronnen & links:
      • Monumenten Inventarisatie Project
      • M. Kuipers: Het Nieuw-Entrepot te Amsterdam en de pakhuisbouw uit het stoomtijdperk. In Jaarboek Monumentenzorg 1991, Zeist 1991. Pp 72-73.
      Laatste wijziging:
      november 2024