• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Monumenten
  • - - - - - - -
  • Quizzen
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Doneren
  • Privacyverklaring
  • start
  • Amsterdam op de kaart

    Kaartlagen

    Basis

    Historische kaarten

    Kaarten

    Uitbreidingplannen

    Afbeelding uit: circa 1921. Pakhuis van het Blaauwhoedenveem aan de Oostelijke Handelskade, gebouwd in 1895.
Bron afbeelding: SAA, bestand OSIM00004004985.
    Afbeelding uit: juli 2021. Pakhuis van het Oranje-Nassauveem aan de Van Diemenstraat. Gebouwd in 1897.
    Afbeelding uit: maart 2012. Pakhuis van het Wilhelminaveem aan Hoogte Kadijk en Nieuwevaart, gebouwd in 1902.
    Afbeelding uit: 1851. Lijst van vemen uit 1851. Bron: Stedelijk Adresboek.

    Pakhuizen

    De meeste pakhuizen uit de zeventiende en achttiende eeuw bleven in de periode 1850-1940 als zodanig in gebruik. De komst van steeds groter wordende stoomschepen leidde wel tot vernieuwing in de pakhuisbouw. Er moesten grotere ladingen verwerkt kunnen worden. Vanaf 1880 deed een nieuw type pakhuis zijn intrede: hoger, breder en dieper. In de nieuwe havengebieden zoals de Oostelijke Handelskade was daar ruimte voor, en nieuwe materialen (staal en beton) en constructietechnieken maakten grotere volumes mogelijk.

    Veel pakhuizen werden beheerd door gespecialiseerde bedrijven, de vemen.

    Alle thema's

    Bronnen & links:
    • M. Kuipers: Het Nieuw-Entrepot te Amsterdam en de pakhuisbouw uit het stoomtijdperk. In Jaarboek Monumentenzorg 1991, Zeist 1991, pp. 56-77.
    Laatste wijziging:
    november 2024