• 1850-1940
  • Wederopbouw
  • Na '65
  • Complexen
  • Personen & organisaties
  • Thema's
  • Bouwstijlen
  • Zoeken
  • - - - - - - -
  • Over, bronnen, copyright etc.
  • Privacyverklaring
  • start
  • I Amsterdam-reeks

    Afbeelding uit: september 2014. Bordje Nieuwe Herengracht 43.
    Afbeelding uit: september 2022. Berlagebrug.
    Afbeelding uit: september 2022. Vredeskerk.
    Afbeelding uit: september 2022. Sarphatipark.
    Afbeelding uit: september 2022. WG-terrein.
    Afbeelding uit: september 2022. Zaandammerplein.
    Afbeelding uit: september 2022. Spoorviaduct Oostertoegang.

    I Amsterdam-reeks

    Marketingorganisatie I Amsterdam lanceerde in 2011 een campagne die een bezoek aan buurten buiten de geijkte toerismegebieden aantrekkelijker moest maken voor toeristen en dagjesmensen. Op zo'n 140 plekken werden bordjes opgehangen met informatie over de locatie en met een qr-code die naar een website leidde met aanvullende informatie.

    De bordjes bestonden uit vier tegels met van boven naar beneden: een andreaskruis, tekst in het Nederlands, tekst in het Engels, en de qr-code. De campagne werd ontwikkeld door bureau Edenspiekermann; de handgemaakte keramische tegels kwamen uit de werkplaats van de firma Tichelaar uit Makkum. De bordjes verschenen in de oostelijke binnenstad en in de stadsdelen Noord, Oost, Zuid en West. Nieuw-West en Zuidoost werden overgeslagen.

    Anno 2022 zijn diverse bordjes al weer verwijderd; enkele zijn vernield. De website iamqr.info, waar de qr-codes naar verwezen, is uit de lucht.

    Veel van de oorspronkelijk geselecteerde plekken komen ook voor in onze selecties van de periodes 1850-1940, wederopbouw en post '65. Omdat die plekken een interessante selectie vormen van toeristische 'highlights', zetten we ze hier op een rijtje.

    Alle thema's

    Bronnen & links:
    Laatste wijziging:
    september 2022

    Zoeken